Ezért aludjon minden nap eleget!

529
HOZZÁSZÓLÁS:


Éjszakákon át hánykolódni, álmatlanul számolni a múló perceket, vagy hajnalonként felébredni: nem pusztán ártalmatlan kellemetlenség. Az alvászavarok akár az egészséget is veszélyeztethetik. A legtöbb ember számára természetes, hogy reggelente frissen, megújult erővel kezdi a napot. A pihentető alvás valóságos áldás – és elengedhetetlenül fontos a testi-lelki egészséghez. Legalább hat-hét óra egészséges álomra, azaz két mély alvási és két REM-fázisra van szükségünk naponta. Akik valóban ennyit alszanak, jobban meg tudnak jegyezni információkat. Ám sokan annyira elfoglaltak, hogy éjszakázással próbálnak lépést tartani az idővel.

Az idősödéssel a mély, kielégítő alvás egyre ritkább lehet. A 60 év felettiek körülbelül 40%-a arról panaszkodik, hogy már nem tud úgy aludni, mint korábban. És valóban: a korral az alvás rendszertelenné, felületessé válik. Az előbb említett korosztály tagjai éjszakánként húsznál többször is felriadhatnak – kétszer olyan gyakran, mint a fiatalabbak. Az ilyen, zavart alvásnak nem csupán a másnapi fáradtság és rosszkedv a következménye, hanem sokszor a felfogóképesség és az általános egészségi állapot romlása is.

Az alvásmegvonás veszélyei

Az alvás elengedhetetlen az agy és a szervezet megfelelő működéséhez. A mély alvás a testet frissíti föl, az álomfázis – REM-szakasz – pedig a mentális regenerációt segíti elő, valószínűleg azáltal, hogy ennek során az agy megszabadul a fölösleges információmennyiségtől. Már egyetlen éjszakai alvás kihagyása is súlyos következményekkel járhat.

Az immunrendszer gyengül

Az alváshiány megzavarhatja az immunrendszer működését. A San Diego-i Egyetemen végzett vizsgálatok szerint négyórányi alváskiesés nyomán lényegesen csökken a T-sejtek, a betegségek leküzdésében fontos szerepet játszó fehérvérsejtek aktivitása.

A stresszhormonok felszaporodnak

A Chicagói Egyetem kutatói megállapították, hogy a kialvatlanság miatt nő a szervezetben a kortizol nevű stresszhormon szintje, ami hosszabb távon fokozhatja az emlékezet romlásának, és a korral összefüggő inzulinrezisztencia kialakulásának kockázatát.

Az inzulinérzékenység csökken

Ugyanennél a vizsgálatnál az alvásmegvonás hatására 30%-kal romlott a szervezet inzulinérzékenysége; hasonló állapot jellemző a cukorbetegség korai stádiumára. Vagyis az alvásmegvonás elősegítheti a 2. típusú diabétesz kialakulását, illetve súlyosbíthatja azt.

A megismerési, kognitív funkciók romlanak

Egyes kutatások arra az eredményre vezettek, hogy az alváshiány rontja az emlékezőképességet, a koncentrációt, a tanulási képességet, zavarja a logikus gondolkodást és a számolási készséget.

A koncentrálóképesség csökken autóvezetés közben

Ausztrál tudósok bebizonyították, hogy a kialvatlanság ugyanolyan vagy rosszabb következményekkel járhat autóvezetés közben, mint a nagy mennyiségű alkohol fogyasztása. Megállapították, hogy a kevés vagy rendszertelen – például a váltott műszak miatt állandóan más napszakra tolódó – alvás jelentősen befolyásolja a gondolkodást, a mozgást és a reakciókat.

Mi történik alvás közben?

Amikor alszunk, agytevékenységünket egymás utáni ciklusok jellemzik. Ezek mindegyike a gyors szemmozgás nélküli NREM-fázisból, valamint a gyors szemmozgás jellemezte REM-fázisból áll. A NREM-szakaszon belül további négy periódus különíthető el. A ciklusok éjszakánként átlagosan négyszer-ötször ismétlődnek. Az 50 és 60 év közöttieknél a NREM-fázis 1. és 2. részének időtartama meghosszabbodik, a mély alvási szakasz (a 3. és 4. rész) lerövidül. Az álmatlanságban szenvedő idősebbeknél, főleg a nőknél előfordul, hogy a 4. periódus teljesen ki is marad.

1. fázis: 5 perc

Rögtön az elalvás után kezdődik, és legfeljebb 5 percig tart. Izmaink elernyednek, és könnyű álomba zuhanunk.

2. fázis : 15-30 percalvaszavarok

15-30 percig tart. Az agyhullámok – az agytevékenységre utaló mérhető elektromos jelek – lelassulnak, bár az elektromos aktivitás időnként még fokozódhat.

3. fázis – 4. fázis: 30-40 perc

Megjelennek a lassú agyhullámok, a delta-hullámok. A 3. és 4. fázis együtt 30-40 percig tart. Ez a mély alvás szakasza, amelyből az embert nehéz felébreszteni. Ebben a fázisban a test új erőre kap, növekedési hormonok választódnak ki, fertőzések elleni antitestek termelődnek, a sejtek és szövetek regenerálódnak.

REM-fázis : 10-25 perc

10-25 percig tart. Becsukott szemünk ide-oda cikázik, a légzés felgyorsul, szabálytalanná és felületessé válik. A szívverés is gyorsabb lesz, a vérnyomás megemelkedik. Ilyenkor álmodunk – ez lehetővé teszi, hogy feldolgozzuk és kiselejtezzük az előző nap összegyűjtött információt.

Mennyi alvásra van szükségünk?

Annak ellenére, hogy az alvásritmus megváltozhat, valószínűleg továbbra is ugyanannyi pihenésre van szükségünk, mint fiatalabb korunkban. Egy felnőtt szervezete, akár 25, akár 75 éves emberről van szó, 7-8 óra alvást igényel. Egy nemrégiben végzett felmérés szerint azonban a felnőtteknek csupán egyharmada alszik nyolc órát éjszakánként. A megkérdezettek másik harmada hat óránál kevesebbet tud nyugodt álomban tölteni. A végső következtetés az volt, hogy az alvászavarok elsősorban a 30 és 60 év közötti korosztályt, azon belül is főleg a nőket érintik. Egyéni eltérések mindig lehetnek: vannak, akiknek elég ötórányi alvás, míg másoknak tíz óra kell ahhoz, hogy kipihentnek érezzék magukat. Az időtartam mellett azonban a minőség is rendkívül sokat nyom a latba.

Ha hétórás vagy rövidebb alvás után magunktól, frissen ébredünk, nincs ok aggodalomra. Ha azonban alvási ritmusunk felborul, vagy ha szeretnénk, de mégsem tudunk eleget aludni, számba kell venni a szóba jöhető okokat.Ha éjjel felébredünk, nem biztos, hogy az a legjobb megoldás, ha nekilátunk birkákat számlálni. Inkább keljünk fel egy kicsit, és foglaljuk el magunkat valami nyugodt tevékenységgel, amíg újra el nem álmosodunk. Esetleg hallgassuk halkan a rádiót.

529
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]